Kirjoituksia kuplamaailmasta

perjantai 10. lokakuuta 2008

happy birthday dear mister president

Näin muutama viikko sitten valokuvan, joka on otettu eräänä toukokuisena aamuyönä vuonna 2004. Olin tähän asti ollut tietämätön kuvan olemassaolosta, ja kuvaushetki oli liuennut mielessäni muistojen kohinaan, sekoittunut massaksi, josta on mahdotonta enää eritellä selkeitä muistikuvia. On kuin olisin saanut pienen palan elämääni takaisin, kun näin kuvan. 


En edelleenkään pysty muistamaan kuvanottohetkeä tarkasti, ainoastaan sen tunnetilan, jonka olen vuosien varrella luonut itselleni tuosta yöstä. Takana oli ilta, jona tein typeryyksiä, koska piti todistaa jotain jollekulle. Itselleni kai. Tuolla kertaa kyse oli vain pienestä virhearviosta alkoholinsietokykyni suhteen, mutta tunsin itseni todella typeräksi ja pieneksi. Hävetti ja oli paha mieli, että olin pilannut hyvän illan. 


Kuvassa istun bussipysäkillä erään ystäväni kanssa. En muista sanaakaan siitä, mitä puhuimme, mutta muistan, että kun halusin vajota maan alle häpeissäni, tuo pelastava enkeli vakuutteli - ehkä sanoin, ehkä pelkällä hyväksyvällä läsnäolollaan - ettei ole syytä vaipua epätoivoon. Että virheiden tekeminen on inhimillistä. Että kelpaan kaikesta huolimatta. Olin ollut typerä ja olisin ansainnut sättimistä, mutta sen sijaan sain ymmärrystä ja välittämistä ihmiseltä, jonka olin tuntenut vasta pari kuukautta.


Tuo neljän vuoden takainen valokuva ja siihen liittyvä olo ovat totta edelleen: kyseinen ystävä on nähnyt minut parhaimmillani, mutta myös huonoimmillani, ja kaikesta huolimatta tämä edelleen välittää, hyväksyy ja ymmärtää. Vain todella harva ihminen tietää heikkouksistani ja virheistäni yhtä paljon, ja silti tämä äskettäin sanoi minua viisaaksi. Kaikki valokuvan ja nykyhetken välillä tapahtunut huomioon ottaen on oikeastaan aikamoinen saavutus, että olemme tulleet tähän - kuten eräs kuvanottohetkellä paikalla ollut henkilö sanoi nähdessään meidät pari kuukautta sitten, on "mykistävää", että kaiken jälkeen olemme näin hyviä ystäviä. Mykistävää, tosiaan. 


Tänä päivänä vuosia sitten kyseinen ystäväni tuli tähän maailmaan, ja onneksi myöhemmin myös minun maailmaani. 


Hyvää syntymäpäivää, rakas pj.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu